Peru - dynamická země v dynamickém teritoriu
Peru je krásná země, která nabízí celou řadu obchodních
příležitostí, a to díky stabilní politické situaci, rychle rostoucí
ekonomice (a s tím souvisejícím růstem kupní síly obyvatelstva) a
mohutným investicím do dopravní infrastruktury země a do industrializace. Na
rozdíl od velkých trhů Brazílie a Argentiny je Peru nepoměrně méně
protekcionistické co se týče dovozů a velmi vstřícné k podnikání
(43. místo v žebříčku Doing Business). Díky tomu, že Peru často
zůstává malinko stranou zájmu…
Nebudu se zde rozepisovat o přírodních krásách Peru ani o jeho
velkolepých kulturních památkách – o těch psali lépe jiní a jinde.
Zde se zaměřím pouze na to, co potřebuje vývozce do Peru vědět a co
nenajde na státem provozovaných portálech typu BusinessInfo (zde http://www.businessinfo.cz/…me/peru.html).
Peru je země, která ekonomicky za posledních 20 let vyrostla ze
zbídačené rozvojové země do země, která je dobrou cílovou destinací pro
obchod i investice. Jedná se o zemi se stabilní politickou situací,
poměrně liberální tržní ekonomikou a o zemi relativně bezpečnou. Pro
české vývozce má trh této země velký potenciál – díky tomu, že Peru
často zůstává v očích velkých nadnárodních firem ve stínu svého
velkého souseda Brazílie (a dále Argentiny a Chile), je na tomto trhu
relativně větší šance se prosadit.
Oblasti, kde osobně vidím příležitosti pro české vývozce,
jsou následující:
- Spotřební zboží a lahůdky (nápoje, některé
potraviny) – rychle rostoucí střední třída posiluje kupní
sílu spotřebitelů, kterou není schopna uspokojit místní produkce;
v naturelu Peruánců je pak také tzv. „okázalá spotřeba“ (snaha
ukázat, že „na to mám“), která zvyšuje poptávku po luxusním a
unikátním dovozovém zboží, přičemž import z Evropy má v Peru ten
správný nádech luxusu a kvality (naopak Česká republika na tomto trhu nemá
zvuk de facto žádný – pokud se Peruáncům něco vybaví, pak jedině
Československo – traktory a tanky); dovozcům doporučuji zaměřit se na
segmenty trhu s luxusním zbožím – Peruánci dokáží ocenit neotřelý
design i unikátní malosériové výroby a solitéry.
- Ochrana životního prostředí – čištění a
hospodaření s vodami, nakládání s odpady a recyklace, technologie a
služby zaměřené na omezování eroze, zasolování a znečištění půdy,
technologie zaměřené na eliminaci negativních jevů spojených se
znečištěním ovzduší, technologie na rekultivace a odstraňování starých
ekologických zátěží (zejména z těžebního průmyslu), související
inženýrské a projekční služby
- Stroje a technologie pro zemědělskou postprodukci –
Peru je zemí stále závislou ve velké míře na vývozu zemědělských
produktů a na dřevozpracujícím průmyslu – přičemž i přes veškeré
úsilí je stále řada produktů vyvážena nezpracovaná; snahou peruánské
vlády je podpořit tvorbu přidané hodnoty na území Peru, k čemuž je
potřeba intenzivní industrializace některých odvětví; v tomto segmentu je
však relativně těžší pozice vzhledem k importu řady strojů z Číny
(lze si však představit repasy, vývoz použitých výrobních
linek apod.)
- Energetická řešení pro izolované komunity – v Peru
je stále ještě řada oblastí, kam je problém pro vysokou nadmořskou
výšku, lesní porost a jiné překážky složité zavést dodávky
elektřiny; v těchto oblastech je i pro menší firmy možnost prosadit se
dodávkami řešení na míru, která spoléhají na obnovitelné zdroje
(hydroelektrárny, větrné elektrárny, solární panely nebo geotermální
energie); šance je i pro řešení založená na spalování plynu – Peru
má dost zemního plynu, hojně se využívá i propan-butan (na vaření)
- Obranný a bezpečnostní průmysl – ačkoliv je Peru
bezpečná země, která s nikým již řadu let neválčila, chřestění
zbraněmi a vyzbrojování, jakožto zajišťování osobní ochrany i ochrany
nemovitostí patří k jedné z tradic této země; dle mého názoru lze
v Peru uplatnit de facto veškeré systémy ochrany nemovitostí, systémy
osobní ochrany, dodávky a opravy zbraní pro armádu i policii (včetně
ochranných pomůcek); vzhledem k vysoké penetraci mobilního pokrytí ve
městech se lze v této oblasti prosadit i s aplikacemi na mobilní telefony
a počítačovým zabezpečením
- Doprava a dopravní infrastruktura, telematika a integrace
dopravních systémů – Lima, město s 10 miliony obyvateli
v aglomeraci spustila první systém oficiální městské hromadné dopravy
před 2 lety, ostatní peruánská města stále fungují na více méně
neformálních systémech dopravy taxíky a combíky (staré japonské dodávky
předělané na minibusy); výstavba infrastruktury a zlepšování
telematických sítí patří mezi nejvýznamněji zainvestovaná odvětví
peruánské ekonomiky – tyto oblasti vytváří jasnou příležitost pro
české vývozce
- Obecné strojírenství – vzhledem k progresivním
investicím do industrializace Peru roste i poptávka po strojírenských
technologií; na druhou stranu jde o segment, kde je relativně obtížné se
prosadit vzhledem ke konkurenci z Číny, Brazílie a Argentiny; každý
specifický segment trhu pro strojírenské technologie je proto nutno podrobně
zkoumat z hlediska konkurence a dále koncentrace odběratelů
- Zdravotnictví a technologie pro sociální služby (domovy
důchodců, technologie pro hendikepované apod.) – s ekonomickým
růstem a liberalizovanou ekonomikou čelí Peru rovněž sociálnímu pnutí,
které se vláda snaží čas od času zmírnit investicemi do veřejných
služeb – např. do výstavby a vybavování nemocnic, sociálních
zařízení všeho druhu apod. – lze očekávat, že tyto investice se budou
v čase zvyšovat, což je příležitost pro dovozce z tohoto segmentu;
cílit lze rovněž na luxusní zdravotní péči hrazenou ze soukromého
zdravotního pojištění – zde je nutné dostat se jako dodavatel
k pojišťovnám
Co je v Peru při dělání byznysu důležité? Najděte
si distributora, osobně se s ním sejděte, zjistěte si reference (Peru má
ve vztahu k firmám podstatně více informací na internetu než v ČR –
jen není úplně snadné je najít) a všechna jednání převeďte do
písemné formy. Pokoušet se podnikat přes vlastní pobočku je vesměs méně
produktivní, než najít si dobrého partnera – obchod i život v Peru je
o osobních kontaktech. Zmapujte si trh – často se vyplatí nezačínat
s byznysem v Limě, ale zaměřit se na jiná města nebo provincie. Najměte
někoho, kdo mluví španělsky – bez toho to nejde. Nespoléhejte na
email – raději létejte nebo alespoň telefonujte. Když nevíte, o čem
s obchodními partnery nezávazně poklábosit mezi jednáními, mluvte
o jídle. Peruánci jsou velmi hrdí na svou kuchyni (právem!) a pokud ji
pochválíte a zeptáte se na podrobnosti o některém jídle, dostane se Vám
nadšeného zasvěceného výkladu a nemusíte přemýšlet o dalších
tématech ke konverzaci :-).
Autor:
Jana Gutierrez Chvalkovská (Peru)