PŘIHLÁŠENÍ
: :
Nová registrace Zapomenuté heslo?

Peru - dynamická země v dynamickém teritoriu

Peru - dynamická země v dynamickém teritoriu

Peru je krásná země, která nabízí celou řadu obchodních příležitostí, a to díky stabilní politické situaci, rychle rostoucí ekonomice (a s tím souvisejícím růstem kupní síly obyvatelstva) a mohutným investicím do dopravní infrastruktury země a do industrializace. Na rozdíl od velkých trhů Brazílie a Argentiny je Peru nepoměrně méně protekcionistické co se týče dovozů a velmi vstřícné k podnikání (43. místo v žebříčku Doing Business). Díky tomu, že Peru často zůstává malinko stranou zájmu…


Nebudu se zde rozepisovat o přírodních krásách Peru ani o jeho velkolepých kulturních památkách – o těch psali lépe jiní a jinde. Zde se zaměřím pouze na to, co potřebuje vývozce do Peru vědět a co nenajde na státem provozovaných portálech typu BusinessInfo (zde http://www.businessinfo.cz/…me/peru.html).

Peru je země, která ekonomicky za posledních 20 let vyrostla ze zbídačené rozvojové země do země, která je dobrou cílovou destinací pro obchod i investice. Jedná se o zemi se stabilní politickou situací, poměrně liberální tržní ekonomikou a o zemi relativně bezpečnou. Pro české vývozce má trh této země velký potenciál – díky tomu, že Peru často zůstává v očích velkých nadnárodních firem ve stínu svého velkého souseda Brazílie (a dále Argentiny a Chile), je na tomto trhu relativně větší šance se prosadit.

Oblasti, kde osobně vidím příležitosti pro české vývozce, jsou následující:

  • Spotřební zboží a lahůdky (nápoje, některé potraviny) – rychle rostoucí střední třída posiluje kupní sílu spotřebitelů, kterou není schopna uspokojit místní produkce; v naturelu Peruánců je pak také tzv. „okázalá spotřeba“ (snaha ukázat, že „na to mám“), která zvyšuje poptávku po luxusním a unikátním dovozovém zboží, přičemž import z Evropy má v Peru ten správný nádech luxusu a kvality (naopak Česká republika na tomto trhu nemá zvuk de facto žádný – pokud se Peruáncům něco vybaví, pak jedině Československo – traktory a tanky); dovozcům doporučuji zaměřit se na segmenty trhu s luxusním zbožím – Peruánci dokáží ocenit neotřelý design i unikátní malosériové výroby a solitéry.
  • Ochrana životního prostředí – čištění a hospodaření s vodami, nakládání s odpady a recyklace, technologie a služby zaměřené na omezování eroze, zasolování a znečištění půdy, technologie zaměřené na eliminaci negativních jevů spojených se znečištěním ovzduší, technologie na rekultivace a odstraňování starých ekologických zátěží (zejména z těžebního průmyslu), související inženýrské a projekční služby
  • Stroje a technologie pro zemědělskou postprodukci – Peru je zemí stále závislou ve velké míře na vývozu zemědělských produktů a na dřevozpracujícím průmyslu – přičemž i přes veškeré úsilí je stále řada produktů vyvážena nezpracovaná; snahou peruánské vlády je podpořit tvorbu přidané hodnoty na území Peru, k čemuž je potřeba intenzivní industrializace některých odvětví; v tomto segmentu je však relativně těžší pozice vzhledem k importu řady strojů z Číny (lze si však představit repasy, vývoz použitých výrobních linek apod.)
  • Energetická řešení pro izolované komunity – v Peru je stále ještě řada oblastí, kam je problém pro vysokou nadmořskou výšku, lesní porost a jiné překážky složité zavést dodávky elektřiny; v těchto oblastech je i pro menší firmy možnost prosadit se dodávkami řešení na míru, která spoléhají na obnovitelné zdroje (hydroelektrárny, větrné elektrárny, solární panely nebo geotermální energie); šance je i pro řešení založená na spalování plynu – Peru má dost zemního plynu, hojně se využívá i propan-butan (na vaření)
  • Obranný a bezpečnostní průmysl – ačkoliv je Peru bezpečná země, která s nikým již řadu let neválčila, chřestění zbraněmi a vyzbrojování, jakožto zajišťování osobní ochrany i ochrany nemovitostí patří k jedné z tradic této země; dle mého názoru lze v Peru uplatnit de facto veškeré systémy ochrany nemovitostí, systémy osobní ochrany, dodávky a opravy zbraní pro armádu i policii (včetně ochranných pomůcek); vzhledem k vysoké penetraci mobilního pokrytí ve městech se lze v této oblasti prosadit i s aplikacemi na mobilní telefony a počítačovým zabezpečením
  • Doprava a dopravní infrastruktura, telematika a integrace dopravních systémů – Lima, město s 10 miliony obyvateli v aglomeraci spustila první systém oficiální městské hromadné dopravy před 2 lety, ostatní peruánská města stále fungují na více méně neformálních systémech dopravy taxíky a combíky (staré japonské dodávky předělané na minibusy); výstavba infrastruktury a zlepšování telematických sítí patří mezi nejvýznamněji zainvestovaná odvětví peruánské ekonomiky – tyto oblasti vytváří jasnou příležitost pro české vývozce
  • Obecné strojírenství – vzhledem k progresivním investicím do industrializace Peru roste i poptávka po strojírenských technologií; na druhou stranu jde o segment, kde je relativně obtížné se prosadit vzhledem ke konkurenci z Číny, Brazílie a Argentiny; každý specifický segment trhu pro strojírenské technologie je proto nutno podrobně zkoumat z hlediska konkurence a dále koncentrace odběratelů
  • Zdravotnictví a technologie pro sociální služby (domovy důchodců, technologie pro hendikepované apod.) – s ekonomickým růstem a liberalizovanou ekonomikou čelí Peru rovněž sociálnímu pnutí, které se vláda snaží čas od času zmírnit investicemi do veřejných služeb – např. do výstavby a vybavování nemocnic, sociálních zařízení všeho druhu apod. – lze očekávat, že tyto investice se budou v čase zvyšovat, což je příležitost pro dovozce z tohoto segmentu; cílit lze rovněž na luxusní zdravotní péči hrazenou ze soukromého zdravotního pojištění – zde je nutné dostat se jako dodavatel k pojišťovnám

Co je v Peru při dělání byznysu důležité? Najděte si distributora, osobně se s ním sejděte, zjistěte si reference (Peru má ve vztahu k firmám podstatně více informací na internetu než v ČR – jen není úplně snadné je najít) a všechna jednání převeďte do písemné formy. Pokoušet se podnikat přes vlastní pobočku je vesměs méně produktivní, než najít si dobrého partnera – obchod i život v Peru je o osobních kontaktech. Zmapujte si trh – často se vyplatí nezačínat s byznysem v Limě, ale zaměřit se na jiná města nebo provincie. Najměte někoho, kdo mluví španělsky – bez toho to nejde. Nespoléhejte na email – raději létejte nebo alespoň telefonujte. Když nevíte, o čem s obchodními partnery nezávazně poklábosit mezi jednáními, mluvte o jídle. Peruánci jsou velmi hrdí na svou kuchyni (právem!) a pokud ji pochválíte a zeptáte se na podrobnosti o některém jídle, dostane se Vám nadšeného zasvěceného výkladu a nemusíte přemýšlet o dalších tématech ke konverzaci :-).

Autor: Jana Gutierrez Chvalkovská (Peru)