PŘIHLÁŠENÍ
: :
Nová registrace Zapomenuté heslo?

Paraguay - malá země velkých příležitostí!

Paraguay - malá země velkých příležitostí!

Malá jihoamerická země láká české exportéry nejrychleji rostoucí ekonomikou regionu, nenasyceností místního trhu a otevřeností mezinárodním firmám. Příležitosti představují zejména investice do infrastruktury a kvalitní spotřební zboží.


Vklíněná mezi jihoamerické obry Brazílii a Argentinu leží na americké poměry malá vnitrozemská země, rozlouhou stále však větší než Německo. Ačkoli se díky podobně znějícímu jménu často zaměňuje s u břehů La Platy ležící Uruguayí, odlišuje se Paraguay výrazně od všech svých sousedů.

Země, která dnes má po Bolívii druhé nejnižší HDP na osobu v Jižní Americe, dnes mohutně hospodářsky dohání své sousedy (očekávaný růst HDP v roce 2013 je 10,5%). Může navazovat na dávnou slavnou minulost. Málokdo dnes ví, že Paraguay byla v polovině 19. století jednou z nejrozvinutějších zemí západní polokoule a první železnice na jihoamerickém kontinetě byla vystavěna právě zde. V 60. letech 19. století však země utrpěla ve válce s trojkoalicí Argentiny, Brazílie a Paraguaye zdrcující porážku a ztratila 90% dospělé mužské populace. Svoji relativní zaostalost i dnes Paraguayci dávají za vinu tomuto konfliktu.

Po období politické i ekonomické izolovanosti za vlády autoritářského prezidenta Strossnera, kdy byla země známa jako pašerácké doupě a útočíště nacistických zločinců, které nechtěla skrývat ani Argentina či Brazílie, se země v posledních letech otevřela světu. Narozdíl od většiny Jihoamerických států je místní vládá nakloněna zahraničním investorům, hospodářské prostředí regulované minimálně a zavedena 10% rovná daň.

Jakkoli jsou tyto podmínky příznivé pro investory, Paraguayská ekonomika se stále potýká se spoustou neduhů. Kombinace vysoké míry korupce, zneužívání financí z veřejných rozpočtů a nízkého daňového základu zamezuje přísunu dostatečných finančních prostředků do infrastruktury a zejména do zlepšení úrovně veřejného školství, zdravotnictví a hromadné dopravy. Velký problém veřejného sektoru představuje korupce.

Současný hospodářský růst je tažen zejména zefektivněním zemědělské produkce, kde má Paraguay obrovský a stále ne zcela využitý potenciál. Země je 4. největším exportérem sóye a 8. největším vývozcem hovězího masa, které se kvalitou vyrovná proslulým argentinským a brazilským steakům. Průmysl navazuje na zemědělskou produkci. Prudce se rozvíjí sektor služeb, zejména v hlavním městě Asuncionu a okolí a ve větších městech u hranic s Brazílií. Vyšší kupní síla bohatších sousedů, nižší cenová hladina a dovozní cla činí z Paraguaye ideální destinaci Brazilců lačnících po levných výrobcích původem z Číny.

Na druhou stranu je v Paraguayi stále nedostatek kvalitního zboží vyšší kvality, které je zde o poznání dražší než v Evropě. Vedle obchodů ve velmi oblíbených nákupních centrech v zemi výrazně roste prodej přes internet, který představuje efektivní cestu jak oslovit zákazníky. Vysoká aktivita Paraguayců střední a vyšší třídy na Facebooku činí z této sociální sítě účiné médium marketingové komunikace. Obecně lze doporučit vyhledat pro svoje zboží spolehlivého místního distributora s vybudovanou obchodní sítí. Příležitosti pro české firmy leží zejména v těchto odvětvích:

Investice do infrastruktury:

• Výstavba dopravní sítě – hospodářský růst a relativní zaostalost infrastruktury podněcuje nové investice do výstavby dopravní sítě. V zemi neexistuje jediná dálnice a kapacita hlavních silničních tahů je nedostačující. Ve venkovských oblastech neexistují silnice s kvalitním povrchem. Prioritou nové vlády je investice do dopravní infrastruktury.

• Odpadové hospodářství – Kanalizace neexistuje v mnohých čtvrtích samotného Asuncionu, natož v ostatních regionech. Při prudkých deštích jsou silnice zaplaveny vodou a způsobují problémy v plynulosti dopravy. Chybějící zařízení na čištění odpadních vod se projevuje znečištěním řek a jezer. Jezero Ypacarai, které je tradičním letoviskem obyvatelem Asuncionu je v posledních letech kvůli znečištění ke koupání nevhodné. Občané jsou se stávající situací nespokojeni a podněcují investice do odpadového hospodářství.

• Dopravní prostředky – Asuncion plánuje vybudovat systém moderních velkokapacitních metrobusů. Původní výběrové řízení bylo s nástupem nové vlády zrušeno a bude se v blízké době opakovat. Příležitost pro výrobce autobusů.

• Porcelán, sklo, lustry – Expandující nákupní centra a nové hotely nabízí příležitosti dodavatelům lustrů a jiného specializovaného či dekorativního zařázení.

• Zdravotnická technika a pomůcky – Výstavba nových soukromých nemocnic a modernizace veřejných nemocnic

• Pivovarnictví – Pivo je v Paraguayi velmi populárním nápojem, i když je méně výrazné chuti, než je v ČR obvyklé. Poptávka po dodání technologií na vaření piva místním pivovarům.

Spotřební zboží:

• Sportovní oblečení a potřeby – outdoorové aktivity, zejména horská kola se těší v Paraguayi velké oblibě. Renomované cyklistické značky mají aktivní místní distributory, kteří se zasloužili o popularizaci tohoto sportu. Ceny vybavení jsou v porovnání s Evropou vysoké, nicméně spotřebitelé jsou ochotni platit za kvalitu a značku. Trh se sportovním oblečením je méně nasycený a dává prostor pro expanzi českým firmám.

• Porcelán, sklo, lustry – střední a vyšší třída si potrpí na luxusní dekorativní předměty v domácnosti. Expandující nákupní centra a nové hotely hledají dodavatele lustrů.

• Pivovarnictví – Pivo je v Paraguayi velmi populárním nápojem, i když je méně výrazné chuti, než je v ČR obvyklé. Velmi populární je pivo dovážené z Německa, české pivo je poměrně neznámé a prakticky není k sehnání. Existují možnosti pro střední a menší pivovary, dodávky do specializovaných obchodů a restaurací.

Ostatní:

• Alarmy a zabezpečovací systémy – kriminalita je na latinskoamerické poměry relativně nízká, nicméně rostoucí střední třída chce lépe ochránit svůj majetek

• Letadla – Severozápadní část Paraguaye tvoří řídce osídlená oblast Chaco. Potomci náboženské sekty Menonitů zde vybudovali produktivní potravinářský průmysl a zabývají se dnes také např. dovozem a distribucí motorek či elektroniky z Asie. Značné vzdálenosti a neexistující pravidelné letecké spojení dávají možnost výrobcům malých soukromých letadel. Roste také obliba sportovního letectví.

Autor: Tomáš Brzobohatý (Paraguay)